- De PAL-V, een vliegende auto van Brabantse makelij, is al 50 keer besteld en aanbetaald in Nederland.
- Het voertuig mag al de weg op, een luchtvaartcertificering wordt in 2022 verwacht.
- Dan verwacht het bedrijf ook de eerste wagens te leveren.
Vijftien jaar geleden kwam Robert Dingemanse op het idee om een vliegende auto te maken. Het mythische voertuig is inmiddels werkelijkheid. Er zijn al 50 vliegende auto’s van zijn bedrijf PAL-V besteld en aanbetaald in Nederland.
Dat zegt Dingemanse tegen RTL Nieuws. Er komt volgens hem iedere week een bestelling bij en hij heeft ook orders uit 14 andere landen binnen. De PAL-V (Personal Air and Land Vehicle), zoals de auto is gedoopt, heeft al goedkeuring van de RDW en mag dus de weg op.
Lees ook: Vliegende auto PAL-V strijkt neer op Nederlandse snelwegen, maar mag nog niet de lucht in
Eerder zei Dingemanse tegen Business Insider dat hij in 2022 de juiste luchtvaarcertificering voor de PAL-V verwacht te krijgen, zodat het voertuig in productie kan worden genomen.
Dat is ook het moment waarop hij verwacht de eerste wagens te leveren, zegt hij tegen RTL Nieuws. Tot die tijd wordt er nog gewerkt aan de vliegende auto in het Brabantse Raamsdonksveer.
Een basisversie van de PAL-V kost drie ton, maar er zijn ook duurdere modellen van vijf ton waarbij je bijvoorbeeld met twee personen kunt sturen. Het vliegende voertuig heeft een actieradius van 500 kilometer en vliegt op Euro 95.
De PAL-V is een gyrocopter waarbij de rotorbladen in beweging komen door bewegende lucht en niet door een motor, zoals bij een helikopter. Om op te stijgen is een startbaan van 180 meter nodig terwijl voor de landing een veld van 30 meter volstaat.
Opstijgen in de achtertuin
De start- en landingsbaan kan ook je achtertuin zijn, zei Dingemanse eerder tegen Business Insider. “Bij gemeente of provincie kun je een TUG-ontheffing aanvragen”, legde hij uit.
De afkorting staat voor Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik. In dit geval voor het opstijgen en landen met een luchtvaartuig “van een terrein dat geen luchthaven is”, zoals de omschrijving luidt op de pagina Producten & Diensten van de provincie Noord-Brabant.
Mocht je al rijdend een file willen ontwijken, dan geeft het navigatiesysteem het advies om naar het dichtstbijzijnde veldje te rijden waar je kunt opstijgen. Je moet als bestuurder wel een vliegbrevet hebben.
Volgens Dingemanse zijn de eerste klanten al aan het trainen voor hun brevet. "Zo'n cursus kun je in 45 uur doen", aldus de ondernemer tegen RTL Nieuws.
[activecampaign form=34]
Lees meer over vliegende auto's:
- Na PAL-V, Toyota en Google wil nu ook Volkswagen een vliegende auto bouwen
- Dit is Volocopter, de vliegende taxi-startup uit Duitsland waar al €332 miljoen investeringsgeld in zit
- Dit bedrijf maakt zwevende raceauto’s die hét alternatief moeten worden voor de Formule 1 – de eerste race staat gepland voor dit jaar